-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:40439 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:28

در سوره مبارك ناس، چرا خداوند به پيامبر اكرمامر ميكند كه از جن به خدا پناه ببرد؟

1. طبيعت انسان به گونهاي است كه هنگام رويارويي با شرور; به دليل ترس از آنها، و نيز احساس ناتواني در خود، به شخص توانمندتر از خود كه شايستگي پناهندگي داشته باشد، پناه برده به او دل ميبندد.

ربّ كه مفهوم تدبير امور و برآوري نيازها را در بر دارد و ملك كه به معناي قدرتمندي و چيرگي كامل بر امور است، و بالاخره اِلَه كه به جهت آميختگي مفهوم پرستش در آن، در بردارندة اخلاص پرسشگر در خود نيز هست، از نمادهاي منطقي و كاملاً به جايي هستند كه در اين آيات شريف، از آنها به عنوان بسترهاي پناهندگي انسان به خداوند، در برابر شرور و رخدادهاي بد، ياد شده است.(تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ج 20، ص 396، مؤسسة الاعلمي للمطبوعات.)

2. اين كه خداوند به پناهندگي پيامبر6 در برابر خود امر كرده، از آن روست كه پيامبر6 نيز، يكي از مردم و از جملة انسانهاست. نيز، به دليل ربّ،مَلِك و اله مردم بودن خداوند، همين ويژگيها را نسبت به پيامبر هم داراست.(همان.)

3. افزون بر قرار داشتن پيامبر6 در زمرة انسانها به عنوان دليل چنين امري، ميتوان امر مزبور را از آن رو دانست كه معمولاً خطابهاي قرآن به پيامبر6، از جمله خطابهاي به در بگو تا ديوار بشنود، است; يعني، هر آن چه به طور مستقيم به پيامبر6 خطاب شده، به منظور راهنمايي ما انسانها بوده، و پيامبر6 در اين ميان، نقش واسطه در خطاب را داراست تا ما از آن پند بگيريم.

4. افزون بر آن چه يادآوري شد دستور خداوند به پيامبر6 در پناهندگي به او از جن و انس، همة آنها را در بر نگرفته، بلكه گروهي خاص از آنها را شامل ميشود; يعني دستهاي شرور كه از سوي آنها خطري متوجه انسانها ميشود; تعبير به الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاس نيز در سوره مبارك (ناس)، گواه اين ادعاست، چرا كه همة جنيان در دلهاي مردم وسوسه نكرده، بلكه گروه شياطين از آنها، داراي ويژگي مزبور هستند. روشن است كه پناهندگي به خداوند در برابر اين گروه خطر آفرين از جن و انس، امري منطقي و ضروري است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.